„Злопати ли се ко међу вама? Нека се моли Богу. Је ли ко весео? Нека пева Богу. Болује ли ко међу вама? Нека дозове презвитере црквене, и нека се моле над њим, помазавши га у име Господње. И молитва вере ће спасити болесника, и подигнуће га Господ; и ако је грехе учинио, опростиће му се“ (Јк 5, 13–16).
У наведеном одељку из пете главе Саборне посланице светог апостола Јакова налазимо сведочанство о установи свете Тајне јелеосвећења. Поред тога, из овог одељка произилази истина да је исцељење болних благодаћу Божјом било саставни део апостолске Цркве. Бројна су слична светописамска сведочанства која представљају Христову мисију као испуњење пророчанства: „Слепи прогледавају и хроми ходе, губави се чисте и глухи чују, мртви устају и сиромашнима се проповиједа јеванђеље“ (Мт 11,2–5; Ис 35, 5–6).
Као израз неизмерне љубави према човеку, Господ Исус Христос је упутио своје ученике да то исто чине. Они су послани да исцељују благодаћу Божјом и неуморно проповедају еванђелску реч љубави Божје. И он дозва Дванаесторицу, и поче их слати два и два, и даваше им власт над духовима нечистим... И отишавши проповиједаху да се покају. И демоне многе изгоњаху; и помазиваху уљем многе болеснике, и исцељиваху. (Мк 6, 7-13).
Потребно је посебно истаћи да служба исцељења није дарована само апостолима као појединцима, већ је дарована Цркви као заједници. Ова важна чињеница постаје још јасније када је посматрамо у светлу васколиког светотајинског живота који је увек саборно дело. Конкретније речено, нпр. света Тајна просветљења (крштења) није чин који се односи само на новокрштеног, већ на целокупну пуноћу Цркве као Тела Христовог која се на савршени начин пројављује у светој Евхаристији – Тајни над тајнама, која је темељ и врхунац васцелог светотајинског (благодатног) живота.
На наведени значај саборности подсећа нас и Апостол Јаков рекавши да се „презвитери“ (обратимо пажњу на множину) позивају када се неко од чланова Цркве разболи. Када неко од припадника Цркве пати, цело Тело пати, као што нас подсећа свети апостол Павле у 1Кор 12, 26. Свети апостол Јаков наглашава да је цела заједница позвана да се сабере око болне браће и сестара и да се моли над њима узимајући учешће у њиховом помазивању. Овај заједнички (саборни) карактер тајне исцељења је изражен и кроз касније правило које налаже да већи број презвитера буде присутан како би употпунио обред. До једанаестог века, број презвитера одређен за свету Тајну јелеосвећења био је ограничен на седам – као символ који означава савршеност и пуноћу. Касније налазимо сведочанство да се Тајна јелеосвећења савршава у току седам узастопних дана и увек у склопу Евхаристије. Савршавање у склопу Тајне над тајнама указује и на еклисијални карактер свете Тајне јелеосвећења, јер је помазање јелејем вршено у Цркви, у контексту Евхаристије, и претпоставља присуство седморице презвитера чији број изражава пуноћу. Са друге стране, имамо чињеницу да цела Црква учествује и дела у овој светој Тајни, као и у свим светим тајнама. Сабрана Црква (заједница верних сабрана у Христу) је укључена у вршењу ове свете Тајне имајући у виду да се болест појединца односи на целу Цркву. Из молитава које су присутне у последовању свете Тајне јелеосвећења, поред еклисијалног карактера, исијава и моменат који је сличан са светом Тајном покајања, а то је молитвени акт повратка у заједницу. У молитви коју презвитер чита приликом свете Тајне покајања каже се: Врати га у Цркву из које је отпао… Чињењем греха свако од нас себе одсеца из живог живота Цркве, док је поновни повратак у Цркву присутан у светој Тајни покајања, а довршен у Евхаристији учестујући у којој се утеловљујемо у једно Тело Христово. Када је неко од припадника Цркве суочен са болешћу он често бива онемогућен да долази у храм и учествује у богослужбеном и светотајинском животу Цркве. У светој Тајни јелеосвећења, они се враћају у црквену заједницу, Црква се сабира због њих, брине о њима, моли се за њих и помаже им на путу ка вечном животу. На ову истину подсећа нас и протојереј Александар Шмеман: „Исцељење је тајна зато што њен смисао и циљ није само пуко излечење, већ улазак човека у живот Царства, у „радост и мир“ Светога Духа. У Христу је све што је од овог света, а овде се мисли на здравље и болест, срећу и патњу, постало покрет ка и улазак у нови живот кроз ишчекивање и надуˮ.
Кратак преглед последовања свете Тајне јелеосвећења
Света Тајна јелеосвећења се савршава у храму, ако је болесник у постељи савршава се у дому. Према напоменама које су наведене у рубрици у молитвослову, ову Тајну савршава седам презвитера. У складу са тим и сâм чин се састоји од седам читања из Апостола, седам читања из Јеванђеља, седам молитава и исто толико помазивања. Према тумачењу број седам символизује седам дарова Духа Светога, по примеру седам молитава пророка Илије којима је затворио небо, и седам погружења Немана у Јордану, после његовог очишћења од губе. У случају нужде Тајну јелеосвећења може да саврши мањи број презвитера, па и један, а у том случају ништа не бива изостављено већ треба да буде прочитано свих седам молитава и да се обави свих седам помазивања. Ради савршавања свете Тајне јелеосвећења припрема се суд са пшеницом, чија су зрна символ зачетка новог живота, оздрављења од болести и свеопштег васкрсења. Припрема се јелеј (уље) као видљиви знак благодати исцељења, као и вино, као символ Крви Христове која је изливена за наше спасење. Како је напоменуто јелеј и вино се сједињују ради подражавања лека који је употребио милосрдни Самарјанин (Лк. 10, 30). Цео чин може се поделити на три саставна дела:
1. Молебно пјеније,
2. Освећење јелеја (уља) и
3. Помазивање болесника.
Први део је молебно пјеније чија је структура слична јутрењу. Након уводних молитава, чита се 142. псалам: „Господе услиши молитву моју“, произноси се мала јектенија: „Опет и опет“ са возгласом велике: „Јер Теби приличи“, пева се „Алилуја“ и покајни тропари: „Помилуј нас, Господе, помилуј нас“ затим 50. псалам и Канон. Потом ексапостилар, стихире, Трисвето, Оче наш и тропар: „Ти Који си једини брз на помоћ“. Други део последовања је освећење јелеја, док трећи део чини седам читања из Апостола којима претходе прокимени, затим седам еванђелских чтенија у којима се говори о исцељењу душевних и телесних немоћи, те седам молитава и седам помазивања јелејем, при чему се сваки пут произноси молитва: „Оче свети, лекару душа и тела“.
Бранислав Илић, катихета
*Објављено у септембарско-октобарском 375. броју Православног мисионара, стр. 25-26.